De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers.
Ondanks het gemak van het internet, verlangen veel mensen nog steeds naar de expertise van een arts.
In de VS kiezen steeds meer artsen voor de zogenaamde conciërgegeneeskunde, ook boetiekgeneeskunde of platinumpraktijk genaamd om hun tijd en aandacht te richten op een kleiner aantal patiënten. Deze patiënten betalen duizenden dollars aan jaarlijkse vergoedingen, waardoor hun arts een fractie van de werklast op zich kan nemen en hun administratieve last kan verminderen. In ruil daarvoor krijgen betalende klanten meer tijd met hun arts en een meer persoonlijke ervaring.
Een groot voordeel van conciërgegeneeskunde is de toegankelijkheid. In veel modellen kunnen patiënten op elk moment contact opnemen met hun arts, wat aantrekkelijk is omdat pijn niet wacht tot de eerstvolgende beschikbare afspraak. Dr. Vinay Kamat, die in 2020 pionierde met conciërgezorg bij BJC HealthCare in St. Louis, vertelde Newsweek dat hij voortdurend beschikbaar is voor zijn patiënten en hen zelfs bezoekt als ze in het ziekenhuis zijn opgenomen.
Het model geeft Kamat ook de tijd om vertrouwen op te bouwen door medische kennis met zijn patiënten te delen. In het digitale tijdperk hebben patiënten meer vragen dan vroeger - maar het is een belangrijk onderdeel van de taak van een arts om hen antwoorden te geven die het gedeelde besluitvormingsproces informeren, zei hij.
Een nieuwe patiënt in een groot stedelijk gebied wacht gemiddeld 24 dagen op een afspraak bij een traditionele huisarts. Waarom? Omdat een traditionele basisarts een patiëntenbestand kan hebben van wel 4000 mensen en tot 40 patiënten per dag kan zien voor niet meer dan 15 minuten per keer[.
"In een drukke eerstelijnszorgpraktijk op basis van verzekeringen heb je niet genoeg tijd voor je patiënten", zegt Troy Burns, oprichter en medisch directeur van ProPartners Healthcare, een praktijk voor eerstelijnszorg in Overland Park, Kansas. "Artsen worden betaald voor het aantal mensen dat door de tourniquet gaat." Het is dan ook niet verwonderlijk dat mensen die kiezen voor traditionele eerstelijnszorg gefrustreerd zijn over het gebrek aan toegang tot hun arts. "Ze houden van hun dokter maar haten het kantoor," zegt hij.
De traditionele routine van de eerstelijnsgezondheidszorg is bekend: je wacht weken op een afspraak, je laat een aantal basistests en screenings uitvoeren en wacht dagen of weken tot de resultaten naar een online portal zijn geüpload. Als je geluk hebt, kun je de resultaten telefonisch bespreken met een verpleegkundige.
Het conciërgeconcept is aantrekkelijk voor zowel huisartsen als hun patiënten, zegt Sequita Richardson, huisarts bij Encompass Medical Group in Kansas City, Missouri in Forbes Health. "Artsen raken gefrustreerd door overheidsbeperkingen en verzekeringen. Er zijn administratieve lasten, dus mensen hebben een burn-out en zijn ongelukkig. Eerstelijnszorg op aanvraag klinkt aantrekkelijk omdat je weer kunt doen wat je het liefste doet", zegt ze.
https://www.newsweek.com/2024/06/28/trust-how-surgeons-kept-what-health-care-lost-1909720.html
https://www.forbes.com/health/healthy-aging/concierge-medicine/
Altid beschiknaar zijn is gewoon normale geneeskunde, zoniet doet men best iets anders !