De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers.
“Meestal word ik overeind gehouden door de wetenschap dat we goed werk leveren voor onze patiënten”, zo schrijft huisarts Helen Salisbury in de British Medical Journal.
“Ik dacht onlangs aan de hoogte- en dieptepunten van de huisartsenpraktijk. We doen ons best om een goede service aan onze patiënten te bieden, maar niet iedereen is tevreden. We hebben ons deel van onredelijke klachten en onbeschoft gedrag. Tevreden patiënten bedanken ons met taart, pralines, kaartjes en ander liefs.
Als we het goede en het slechte, het alledaagse, het fascinerende, het frustrerende en het bevredigende bij elkaar optellen, hoe kunnen we er dan voor zorgen dat dit alles bij elkaar een baan oplevert die we nog steeds willen doen? Ik moet dit voor mezelf en voor mijn eigen praktijk beantwoorden, maar het moet ook breder worden aangepakt als de huisartsenpraktijk wil overleven, laat staan floreren.
Op moeilijke dagen zijn het de collega’s die het bestaan draaglijk maken. Het delen van een mopper over het laatste onredelijke verzoek van het ziekenhuis, of een sympathiek tekstbericht 's avonds laat ("Ben je er ook nog?"), verzacht de pijn. Meestal word ik overeind gehouden door de wetenschap dat we goed werk leveren voor onze patiënten. Onze wachttijd voor routineafspraken is net boven de twee weken uitgestegen, deels vanwege de feestdagen, maar we slagen er nog steeds in om iedereen met een urgent probleem op de dag zelf te zien. We kennen de meeste van onze patiënten en bieden responsieve zorg met een redelijke continuïteit. Ik voel me soms de spreekwoordelijke kokende kikker, en de temperatuur van het water is zeker een stuk gestegen sinds ik 20 jaar geleden bij mijn maatschap kwam, maar ik prijs mezelf nog steeds gelukkig dat ik dit werk mag doen.”
https://www.bmj.com/content/377/bmj.o1443