De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers.
Een nationale bevraging bij arts-specialisten in opleiding en hun opleiders, uitgevoerd door de FOD Volksgezondheid, legt verschillende pijnpunten bloot.
Zo blijkt dat supervisie en begeleiding niet steeds gegarandeerd zijn en dat er onvoldoende feedback wordt voorzien aan artsen in opleiding. Volgens de Vlaamse vereniging voor arts-specialisten in opleiding (VASO) dient er actie genomen te worden en moet de opleiding dringend hervormd worden. “De overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen in het bewaken van de kwaliteit van de opleiding en de gepaste maatregelen voorstellen en uitvoeren”, klinkt het.
“De overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen in het bewaken van de kwaliteit van de opleiding en de gepaste maatregelen voorstellen en uitvoeren", klinkt het. De reactie komt er na het zopas gepubliceerde online rapport van de FOD Volksgezondheid over de kwaliteit van de opleiding van ASO's in België.
“We vragen al jaren om een objectieve meting van en visie over de kwaliteit van de Belgische specialistenopleiding. We zien in omringende landen dat regelmatig een evaluatie gemaakt wordt, maar bij ons ontbreekt dat. Deze bevraging is dus een eerste nulmeting die wij sterk hebben aangemoedigd", aldus VASO-voorzitter Dr. Jonas Brouwer.
Meer lezen
https://vaso.be/2023/03/31/opleiding-tot-arts-specialist-in-belgie-is-aan-grondige-hervorming-toe/
Dit is al jaren bekend, ook zonder bevraging.
De opleiding is versnipperd, en meer gericht op invullen werkplekken en optrekken werkvolume, dan organiseren van een echte begeleiding. Meer geschoeid op diffusie ('kijk maar goed hoe goed ik het doe, en doe dat maar na' en o wee, als je iets mis doet) dan op aanleren van skills (veel geassisteerd, maar te weinig zelf gedaan, tenzij op minder interessante momenten voor de 'patron'), hoeracolleges (waar men weinig bijleert) ipv foutcolleges (hoe leren we samen uit iets dat misliep, of dreigde mis te lopen, niet om een zondebok aan te duiden), schrijven in opdracht van artikels (ter ere van de prof) ipv het uitwerken van een kwaliteitsproject, onvoldoende noties van besliskunde, kortom, te weinig teaching en begeleiding.
Niet voor niets zijn enkele jaren terug ALLE ASO opleidingen gebuisd door de Europese visitatiecomissie, enkel deze van de huisartsopleiding kreeg een voldoende ...