De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers.
De Mammoquiz is een gratis onlinetest voor zelfevaluatie ontwikkeld dor Pink Ribbon vzw, de nationale organisatie die de strijd aangaat tegen borstkanker. De quiz test de kennis van de negen alarmtekenen van borstkanker. Na beantwoorden van de vragenlijst krijg je een persoonlijk risicoprofiel en adviezen om het risico op latere detectie van borstkanker te verkleinen.
De Mammoquiz wil de mensen bewust maken van het belang van vroege borstkankerdetectie en daarom zijn er nu ook een Duitse, een Spaanse en een Poolse versie van gemaakt. De test bestond al in het Nederlands, het Frans en het Duits. Door meer talen aan te bieden, wil Pink Ribbon een nog meer gediversifieerd publiek bereiken.
“We willen zoveel mogelijk vrouwen in de wereld toegang geven tot die cruciale informatie”, heeft dr. Marleen Finoulst van Pink Ribbon verklaard. “Met een quiz in meerdere talen hopen we niet alleen de kennis van borstkanker te vergroten, maar hopen we ook vrouwen te bereiken die anders minder toegang tot die informatie zouden krijgen, in een taal die ze zeker begrijpen.”
Sinds de lancering is de Mammoquiz al bijna 23 000 keer ingevuld. De test blijkt de mensen goed bewust te maken van het probleem van borstkanker en verbetert de kennis over borstkanker.
Pink Ribbon: “Op 20 januari 2025 roepen we alle bedrijven in België op een roze maandag te houden: in het roze naar het werk komen en op de werkvloer spreken over borstkanker. Doordat de quiz al in zes talen bestaat, kunnen nagenoeg alle werknemers de quiz invullen. De bedrijven krijgen de weliswaar geanonimiseerde resultaten ’s anderendaags. Zo krijgen ze informatie over het risico op late detectie van borstkanker dat hun werkneemsters lopen.”
De bedrijven kunnen zich gratis inschrijven op Pink Monday op pinkmonday.be. De vorige keer hebben 210 bedrijven deelgenomen.
Persmededeling. Hier klikken voor de mammoquiz.