De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers.
Op 11 juni 2025 is in Nature een grootschalige studie gepubliceerd die leert dat de wiskundige vaardigheden in het begin van het eerste studiejaar vergelijkbaar zijn bij jongens en meisjes, maar dat die al na enkele maanden schoollopen beter zijn bij jongens. Voor hun studie hebben de vorsers de gegevens doorgenomen van bijna 3 miljoen schoolgaande kinderen in Frankrijk tussen 2018 en 2022.
Het verschil in wiskundige vaardigheden is waargenomen in alle streken, in alle sociale middens en in alle scholen en blijkt groter te zijn bij meisjes uit achtergestelde gezinnen. Dat verschil is blijkbaar niet toe te schrijven aan de leeftijd van het kind of aan de progressieve impregnatie van stereotypes, maar wel aan de instroom in de gestructureerde omgeving van de lagere school. De taalvaardigheden daarentegen waren beter bij meisjes, vertoonden niet dezelfde verschillen en blijken een andere dynamiek te volgen.
Tijdens het schooljaar tijdens de coronapandemie (waardoor de kinderen minder naar school zijn kunnen gaan) waren de verschillen in wiskundige vaardigheden kleiner. Dat treedt de hypothese bij van een link met de schoolomgeving.
Die studies leren dat de ongelijkheid tussen jongens en meisjes al op jonge leeftijd begint. Daarom zou meer aandacht moeten worden besteed aan de onderwijsmethoden van zodra de kinderen naar school gaan.
Hier klikken om er meer over te vernemen.