De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers.
Een verkennende studie uitgevoerd aan de University of Alabama at Birmingham (UAB) School of Nursing heeft het nut van een app voor meditatie tijdens virtual reality (VR) bij therapeutische educatie voor diabetes geëvalueerd.
De studie is uitgevoerd bij vier volwassenen met type 1- of type 2-diabetes die erg gebukt gingen onder hun diabetes (score ≥ 3 op de Diabetes Distress Screening Scale-17). De sessies omvatten een pretest over de educatieve module van de dag, een sessie van meditatie tijdens VR van 10-15 minuten, daarna 10-15 minuten diabeteseducatie en tot slot een posttest (dezelfde als de pretest).
De virtuele omgeving bood verschillende immersieve ervaringen aan (drijvende lantaarns, zachte regen, groeiende lianen) samen met begeleide of zelfgestuurde meditatie of ademhalingsoefeningen.
De scores op de posttest waren gelijk aan of hoger dan die op de pretest. Alle proefpersonen waren erg tevreden, vonden de VR interessant, boeiend en ontspannend en waren van oordeel dat het materiaal gebruiksvriendelijk was. Ze hebben ook aangegeven dat ze de ervaring aan andere patiënten zouden aanbevelen.
De auteurs erkennen dat er praktische problemen zijn (onderhoud van de headset, opleiding van de patiënten, moeilijke rekrutering), maar vinden dat VR zou kunnen worden geïntegreerd in andere klinische situaties waarin kan worden beschikt over gepast materiaal en voldoende tijd.
Meditatie tijdens virtual reality lijkt haalbaar, wordt goed aanvaard, vermindert de distress in samenhang met diabetes en bevordert het verwerken van de educatieve inhoud, althans in deze kleine cohorte.
Referentie: hier klikken om er meer over te vernemen.