De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers.
Goede arts-patiënt communicatie is goed voor de gezondheid van de patiënt. Dit is de rode draad doorheen het nieuwe boek ‘Ik luister’ van prof dr. Koen Pardon.
Goede arts-patiënt communicatie is goed voor de gezondheid van de patiënt. Dit is de rode draad doorheen het nieuwe boek ‘Ik luister’ van prof dr. Koen Pardon. Uit onderzoek blijkt immers dat arts-patiënt communicatie een belangrijke invloed heeft op de tevredenheid, de therapietrouw en de gezondheid van patiënten. In een review van studies over het effect van empathie (2013) bleek dat empathie de tevredenheid en de therapietrouw van patiënten verhoogde, angst en stress verminderde en tot betere klinische uitkomsten leidde. Dat goede communicatie te veel tijd zou nemen, is volgens de auteur een onterechte bezorgdheid bij veel artsen. Goede communicatie vraagt namelijk evenveel tijd als slechte communicatie, maar het eerste brengt zoveel meer op.
Koen Pardon: “We kennen allemaal wel mensen die na een bezoek aan een arts vertellen dat de dokter ‘vanalles voorschreef maar ik weet niet meer goed waarom’, dat het ‘niet helemaal duidelijk is wat mijn diagnose nu is’ of dat de arts ‘wel heel bot vertelde dat ik niet meer kan genezen.’ Omgekeerd voel je bij veel artsen een onzekerheid, niet als het gaat om hun métier als dokter, maar wel als het gaat om het bevragen of overbrengen van gevoelige informatie aan hun patiënten. Dit boek wil artsen helpen om ook het communicatiemétier beter onder de knie te krijgen. Want hoe beter een arts communiceert, hoe meer de patiënt hier ook baat bij heeft.”
Meer lezen