De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers.
Studenten van het laatste jaar farmaceutische wetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) hebben net een intensive opleiding gekregen gebaseerd op het GIMMICS-model (Groningen Institute Model for Management in Care Services).
Gedurende vier weken hebben ze in een speelapotheek vrijwilligers over de vloer gekregen die als patiënt een probleem naspeelden. De studenten moesten hen op een professionele en empathische manier verder helpen.
Dat innovatieve pedagogische programma dompelt de studenten onder in een farmaceutische praktijk via zes “speelapotheken”, waarbij 180 vrijwilligers realistische situaties naspeelden. Die scenario’s gingen van het afleveren van geneesmiddelen tot adviezen over acute ziektes zoals hoest, acne en allergie. De studenten moesten ook antwoorden op complexere vragen zoals een fictieve vaccinatie, het nemen van de bloeddruk en het uitwerken van een behandelingsschema.
Het GIMMICS legt niet alleen de nadruk op de farmaceutische vaardigheden, maar ook op de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden in het Nederlands, het Frans en het Engels, iets wat nodig is in een meertalige stad zoals Brussel. De speelapotheken zijn uitgerust met een professioneel apotheeksoftwareprogramma, e-ticketprinters, farmaceutische dossiers, wetenschappelijke literatuur en computers met internettoegang. Daarnaast kunnen studenten magistrale bereidingen uitvoeren in een nabijgelegen laboratorium en hebben ze contact met artsen en andere zorgverstrekkers.
In tegenstelling tot een klassieke stage creëert het GIMMICS in een gecontroleerde universitaire setting specifieke leermomenten rond communicatie, administratie en wetenschappelijke onderbouwing. Het model vangt de verschillen in stages op en biedt studenten de tijd om complexe problemen correct en doordacht op te lossen.
Daarmee bevestigt de VUB haar pioniersrol inzake innovatief farmaceutisch onderwijs.
Hier klikken om er meer over te vernemen.