De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers.
De Hoge Gezondheidsraad van België brengt een advies uit over de blootstelling van kinderen, inclusief adolescenten, aan ongezond voedsel via media en marketing in België.
“Het is ondertussen meer dan 12 jaar geleden dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) overheden opriep om marketing van ongezonde voeding aan kinderen te reguleren. Sindsdien is er in België nog niet veel gebeurd. Onderzoek toont aan dat de zelfregulerende acties van de voedingsindustrie tekortschieten. Hun engagement zorgt er niet voor dat de blootstelling van kinderen aan ongezonde voedingsreclame daalt en de systemen die ze gebruiken om de nutritionele waarde van hun producten te beschrijven zijn niet strikt genoeg. Er bestaan nochtans onafhankelijke en wetenschappelijk onderbouwde systemen zoals de Nutri-Score of dat van WHO Europa.
De Hoge Gezondheidsraad dringt erop aan dat overheden op alle niveaus (Europees, federaal, regionaal, lokaal) ingrijpen en een regelgeving invoeren die kinderen tot 18 jaar beschermt tegen reclame en marketing voor ongezonde voeding. Op plaatsen waar kinderen samenkomen, zoals crèches, scholen, opvangcentra en kinderklinieken, maar ook tijdens sportieve of culturele activiteiten gericht op kinderen, moeten alle vormen van ongezonde voedingsmarketing worden verboden. De Raad pleit daarnaast voor een uitzendverbod van reclame voor ongezonde voeding op de televisie tussen 6 uur ’s ochtends en 11 uur ’s avonds. Maar dat niet alleen, ook digitale media en nieuwe marketingtechnieken moeten strenger gecontroleerd en aangepakt worden.
Meer lezen
https://www.health.belgium.be/nl/marketing-van-ongezonde-voeding-gericht-op-kinderen-dat-wel-ok
Lees ook het dossier over obesitas in de laatste editie van Tempo Medical.
https://en.calameo.com/read/0012252969a3f89b75bdb?authid=JcbUm6Ko2ChR