De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers.
In een tijd van e-commerce wenden alsmaar meer patiënten zich tot Amazon om informatie op te zoeken en producten aan te kopen voor de behandeling van gezondheidsproblemen zoals gastro-oesofageale reflux. Maar wat zijn die online te verkrijgen producten en informatie waard?
In een artikel gepubliceerd in de Journal of Clinical Gastroenterology maken de auteurs een kritische analyse van het platform en komen ze tot de conclusie dat er nauwelijks of geen bewijzen zijn van de werkzaamheid van de meeste producten en methoden die online worden aanbevolen voor de behandeling van gastro-oesofageale reflux.
De auteurs hebben de producten die op Amazon.com werden aanbevolen bij gastro-oesofageale reflux, geëvalueerd, waarbij ze de bewijskracht van de verschillende beweringen hebben beoordeeld volgens de criteria van het Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ). Resultaat: slechts enkele, goed bekende strategieën zoals vermagering en gebruik van gevalideerde geneesmiddelen (antacida, H2-receptorantagonisten, protonpompremmers, kalium-competitieve zuurremmers) zijn wetenschappelijk goed onderbouwd.
Van de andere maatregelen die op het platform worden aangeraden, is de waarde veel minder goed bewezen. In de wetenschappelijke literatuur zijn er matige aanwijzingen van werkzaamheid van refluxkussens. De gegevens over het nut van een combinatie van melatonine en andere geneesmiddelen (tenzij omeprazol) zijn zeer zwak. Erger nog, er bestaat geen significant bewijs van de waarde van de meeste producten die in de mode zijn, zoals refluxthee, probiotica, appelazijn, alternatieve diëten, specifieke oefeningen en zogeheten traditionele remedies.
Digitale marketing is erg verleidelijk, maar vaak werken die producten niet en het risico op diagnostische verwarring is reëel.
Referentie: hier klikken om er meer over te vernemen.