40 JAAR EXPERTISE IN DE MEDISCHE EN FARMACEUTISCHE SECTOR

De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers. 

De laatste medische actualiteit

Hoe kan je de tevredenheid van de patiënten verhogen?

Of de patiënten tevreden zijn, hangt niet alleen af van de verstrekte zorg, maar van het hele traject: van het maken van een afspraak over de communicatie en de follow-up tot de wachttijd. Medical Economics en Physicians Practice beschrijven enkele concrete hefbomen, die de ervaring van de patiënten kunnen verbeteren.

  1. Zorg voor een goede communicatie en engagement van het personeel: een heldere en gastvrije ontvangst vermindert de frustraties sterk. Leer het personeel actief te luisteren, voorzie dagelijks momenten waarop de hele groep samenkomt, en harmoniseer de boodschappen tussen het onthaal en de consultatie. Dat verhoogt het vertrouwen. In een studie, die is verschenen in BMC Medical Education, correleerde de kwaliteit van de communicatie tussen de arts en de patiënt direct met de mate van tevredenheid.
  2. Verkort de wachttijd: breng de patiëntenstroom in kaart, pas de duur van de afspraken aan en informeer de patiënten als het wat langer uitloopt dan voorzien. Dat zijn eenvoudige, maar o zo essentiële maatregelen. Met onlinevoorinschrijving en sms’jes zorg je voor een vlotte doorstroom. Volgens een studie van Duke Health resulteert elke extra wachttijd met tien minuten in een daling met 3% van de score die aan de arts wordt gegeven.
  3. Zorg ervoor dat jouw onlineadviezen professioneel zijn: commentaren op het internet hebben sterke invloed op de reputatie en de aantrekkelijkheid van het artsenkabinet. Bedank patiënten die een positief advies geven, reageer tactvol op kritieken, echter zonder medische informatie te verspreiden, en moedig de patiënten aan hun ervaring na de consultatie mee te delen. Dat verhoogt de geloofwaardigheid van de arts.
  4. Kleine verbeteringen kunnen sterke impact hebben: een comfortabele wachtkamer, een duidelijke bewegwijzering, een betrouwbare wifiverbinding en een welkomstdrankje dragen bij tot een positievere perceptie. Of, zoals Physicians Practice het stelt, “het vertrouwen wordt opgebouwd nog voor de arts de kamer binnenkomt”.
  5. Evalueer en pas continu aan: met korte enquêtes over de tevredenheid in combinatie met operationele indicatoren (wachttijd, feedback) kan je de voortgang meten. Bespreek die resultaten in het team. Dat zorgt voor een dynamiek van collectieve verbetering.
  6. Gericht gebruik van technologie: eenvoudige maatregelen zoals online afspraken maken, automatische herinneringen en digitale formuleren verlagen de administratieve belasting en zorgen voor een vlottere doorstroom. Een geïntegreerde remote monitoring kan de follow-up en het engagement van chronische patiënten verbeteren.

Samengevat, anticiperen, luisteren, vereenvoudigen en communiceren. Die vier pijlers vormen voor de patiënt de basis van een geslaagde ervaring, die hem ertoe zal aanzetten bij die arts te blijven en die lonend is voor het hele medische team.

Referentie: hier klikken om er meer over te vernemen.

We zijn verheugd om u mee te delen dat het jaarlijkse congres «De ontmoetingen van Endocrinologie-Diabetes » zal plaatsvinden op zaterdag 29 november in het Holiday Inn Brussels Airport hotel, evenals online.
 
Dit evenement, georganiseerd door de vzw EDUETHICS, samen met Professoren Christophe De Block (UZ Antwerpen) en Régis Radermecker (U Liège), is een must geworden voor huisartsen en praktiserende diabetologen.
 
Er zal aandacht zijn voor de endocrinologie in de brede zin van het woord, maar ook voor de behandeling van diabetes die zoals de afgelopen jaren duidelijk werd constant evolueert. Een niet te missen afspraak voor zorgprofessionals die de levenskwaliteit van het almaar stijgend aantal diabetespatiënten ten goede zal komen.
Klik hier om het volledige programma te bekijken.
MEEST GEREAGEERD
MEEST GELEZEN

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dé referentie van de medische maandbladen

Tempo Medical bestaat al 35 jaar en is meer dan ooit de referentie als medisch maandmagazine in België, de bron bij uitstek voor wetenschappelijk diepgaande en nauwkeurige informatie met zoveel mogelijk bijdragen van Belgische specialisten en opinion leaders.
Tempo Today en wekelijkse best-of Tempo Weekend

De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers. In real time op smartphone, tablet en pc om niets te moeten missen van de actualiteit.
Congressen alsof u er zelf bij was?

Dé site bij uitstek voor de beste momenten van Belgische en internationale medische congressen. U hoeft maar aan te klikken om te kunnen kijken naar exclusieve interviews met sprekers en nieuws over de meest interessante sessies.
Het tijdschrift ontworpen door Belgische experts voor Belgische experts

Up-to-date informatie en baanbrekend nieuws, Tempo Focus geeft u een gedetailleerd overzicht van de laatste nieuwigheden in de grote domeinen van de geneeskunde.
Powered by
MEDISQUARE NV

Adres: G. Demeylaan, 57 - 1160 Oudergem
Tel: +32 (0)2 352 07 80
Mail: info@vivactisbenelux.com
Btw: BE0889282241
WIE ZIJN WE?

Uitgevers- en communicatiebedrijf sedert 1982
Gespecialiseerd in de medische en farmaceutische sector
chevron-downarrow-up