De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers.
Op TikTok staan heel wat video’s over verzorging van de huid, die erg populair zijn bij adolescente meisjes, maar die op termijn schade zouden kunnen berokkenen aan hun huid. Een studie belicht de gevaren van die praktijken, die ruim worden verspreid via sociale media.
In een eerste studie hebben vorsers vastgesteld dat meisjes van 7-18 jaar gemiddeld zes verschillende producten op hun gezicht aanbrengen, sommige zelfs meer dan een dozijn. Maandelijks kost die routine gemiddeld 168 dollar, maar sommige meisjes besteden er meer dan 500 dollar aan. Slechts 26% van die verzorgingsproducten beschermt tegen de zon. Die laatste zijn nochtans de belangrijkste producten voor de huid.
De meest bekeken video’s prijzen gemiddeld 11 werkzame stoffen, die de huid kunnen irriteren, aan. Herhaald aanbrengen van die stoffen (vaak zitten die stoffen in meerdere producten die tegelijkertijd worden gebruikt) verhoogt het risico op irritatie, fotosensitiviteit en allergische contactdermatitis. Die allergie kan een blijvende overgevoeligheid veroorzaken voor tal van producten die dagelijks worden gebruikt, zoals shampoo, zeep en cosmetica.
De vorsers hebben video’s gevonden waarin de influencers tot tien producten in zes minuten aanbrengen. In een van de video’s begon een adolescente een brandend gevoel te krijgen tijdens het aanbrengen ervan en vertoonden ze op het einde een duidelijk zichtbare huidreactie.
De auteurs onderstrepen dat die video’s vaak een “lichtere, helderdere” huid verheerlijken met toch een wat racistische bijbetekenis. Ze stellen dat dergelijke video’s hoge schoonheidsstandaarden hanteren die moeilijk haalbaar zijn en bovendien weinig heilzame effecten hebben op hun doelgroep van kinderen. Voor ouders en kinderartsen is het nagenoeg onmogelijk te weten te komen waar kinderen en adolescenten precies naar kijken.
Volgens dr. Molly Hales, dermatologe en coauteur, wordt “verzorging van de huid voorgesteld als belangrijk voor de gezondheid en verspreiden die video’s een ideaalbeeld van schoonheid, slankheid en blankheid”. De auteurs schrijven voorts dat die cultus van huidzorg erop gericht is de consumptie te verhogen, met alle psychosociale en medische gevolgen van dien.
Hier klikken om er meer over te vernemen.