De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers.
Kom op tegen Kanker zwengelt opnieuw haar campagne #RIProken aan. Die informeert jongeren al vijf jaar over de gevaren van tabak. De organisatie voert nu Smokezilla op het toneel, een gemuteerd monster, dat de toxische gevolgen van gewone en e-sigaretten belichaamt. Sinds einde september maakt Smokezilla zijn opwachting in het videospel Fortnite, dat jongeren uitnodigt het monster te bestrijden om zo op speelse wijze te leren neen te zeggen tegen nicotine.
“We presenteren sigaretten en e-sigaretten als een echt monster om zo jongeren in hun eigen taal aan te spreken”, aldus David Vansteenbrugge, algemeen directeur van Kom op tegen Kanker. “We willen tonen hoe schadelijk die producten zijn en hoe moeilijk het is ervan af te geraken als je verslaafd bent.”
De campagne stoelt ook op een immersieve ervaring in Sparkx, het grootste sportainmentpark in Europa, waarin populaire influencers de fysieke effecten van roken en dampen hebben uitgetest tijdens sportieve uitdagingen.
Het aantal jongeren dat regelmatig rookt, is in tien jaar gehalveerd, maar toch rookt nog 4,4% van de jongen en het aantal jongeren dat vapet, is in vijf jaar gestegen van 2,2% naar 9%. “Als we de teugels vieren, dreigen jongeren roken weer normaal te gaan vinden”, waarschuwt Vansteenbrugge. “Met Smokezilla en #RIProken willen we jongeren blijven informeren en beschermen tegen de valstrikken van tabaksindustrie en de producenten van e-sigaretten.”
Hier klikken om er meer over te vernemen.