De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers.
“Zijn er naast slechte verloning nog andere factoren die relevant zijn voor het slechte moreel van artsen? Zo vragen twee artsen in de BMJ.
“Er zijn verschillende recente onderzoeken, zoals die van Medscape of de University Hospitals Association, die veel van deze factoren naar voren brengen. Hoewel enquêtes niet bijzonder wetenschappelijk zijn, is het bij deze gelegenheid misschien de moeite waard voor beide partijen om er kennis van te nemen, zodat we kunnen discussiëren en ons kunnen inzetten om vooruitgang te boeken op gebieden die het moreel en het werkleven van de medische beroepsgroep zouden verbeteren, zodat professionals in de gezondheidszorg zich meer gewaardeerd voelen dan nu het geval is?
Ten eerste zijn er praktische zaken die alle ziekenhuizen zouden kunnen aanpakken om individuen meer te waarderen. Er zijn eenvoudige zaken zoals toegang tot effectieve IT, aan een bureau en in een schone kantoorruimte, die intuïtief logisch lijken om mensen in staat te stellen hun werk goed te doen. Dan zijn er nog factoren die eenvoudig lijken, maar in werkelijkheid een grotere uitdaging vormen, zoals het bieden van parkeergelegenheid, kantoorruimte en rustruimtes om vermoeidheid als gevolg van intensieve of ongezellige werktijden tegen te gaan.
Ten tweede is strategische personeelsplanning nodig om professionals meer te waarderen. Het recente personeelsplan van de NHS is een grote stap voorwaarts in het verwoorden van de uitdaging van personeelsplanning en mogelijke oplossingen. Om van betekenis te worden voor degenen die in de reguliere klinische praktijk werken, moet er een tastbare verandering plaatsvinden. Een toename van het aantal studenten geneeskunde moet gepaard gaan met een toename van het aantal opleidingsplaatsen en het aantal consulenten, zodat carrièremogelijkheden haalbaar zijn voor degenen die dat willen.
Ten derde moet er innovatie komen die zowel patiënten als professionals ten goede komt.
Ten vierde is de ontwikkeling van de juiste cultuur essentieel als zorgverleners willen floreren en zich gewaardeerd willen voelen in de zorg. Team-, organisatie- en professionele culturen zijn van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat een gevoel van bezorgdheid en nieuwsgierigheid de levering en ontwikkeling in de NHS stimuleren. Betrokkenheid bij besluitvorming op alle niveaus, overleg over verandering en het katalyseren van transformationele verandering zijn een paar manieren waarop professionals meer gewaardeerd kunnen worden. Misschien is het voor consultants nu tijd om te kijken hoe een nieuw contract hen in staat kan stellen zich gewaardeerd te voelen in plaats van het huidige contract, dat als een beperking kan worden gezien. Beloningen zouden dan de werkelijke waarde en impact van professionals kunnen volgen als een dergelijk contract wordt gedefinieerd door verwachte resultaten en niet door outputs. Verder zal het toestaan van concepten als sabbatperiodes helpen bij het verbeteren van de retentie in de NHS.
Het is nu tijd om trots te zijn op het feit dat we arts zijn, om ons gewaardeerd te voelen en om integraal deel uit te maken van het gezondheidssysteem dat we dienen en dat verder te ontwikkelen. Ons gezondheidssysteem zou trots moeten zijn op de artsen (en natuurlijk al het andere personeel) die voor ons werken.”
Meer lezen