De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers.
“De werkdruk en het ziekteverzuim op de huisartsenposten zijn historisch hoog. Dat vraagt om werklastvermíndering”, zo zegt huisarts Danka Stuijver in Medisch Contact.
“Op piekmomenten loopt de wachttijd aan de telefoon op tot een uur. En dan blijkt ook nog eens uit cijfers van InEen dat patiënten vorig jaar in 73 procent van de gevallen belden met een ‘laagurgente klacht’: een klacht die kon wachten tot de volgende (werk)dag of waarvoor geen doktersadvies nodig is. Hoewel vaak de vergrijzing de ‘schuld’ krijgt van de stijgende zorgconsumptie, blijkt de grootste groei in zorgvraag op de posten juist in de groep tot 44 jaar te zitten. Generaties opgegroeid in een 24-uursmaatschappij waarin zorg drempelloos beschikbaar moet zijn en waarin toch maar ‘even’ voor de zekerheid de dokter wordt gebeld.
Ik startte onlangs een dienst waarbij om 8 uur al zeker tien afspraken stonden ingepland. Een patiënt met een paronychia had de avond ervoor om half 10 gebeld en kreeg een afspraak voor de volgende ochtend 9 uur. Te vroeg? 10 uur doen dan? Tot zover de huisartsenSPOEDpost. Ook een moeder belde in verband met haar zoontje die al drie weken af en aan buikpijn had. Met verhoging. Nee, nu kon ze niet komen want het jongetje sliep. Ook zij kregen een afspraak voor 10 uur de volgende ochtend. Waarvoor ze niet kwamen opdagen.
Terwijl we de verwachtingen van patiënten op steeds meer plekken nu al niet meer kunnen waarmaken, gaan we door met het scheppen ervan. Met het redderen, oplossen en verlenen van service met een vleugje zorg. Om vervolgens wel te klagen dat patiënten zo veeleisend zijn en wij zo overbelast.”
Meer lezen
https://www.medischcontact.nl/opinie/blogs-columns/column/hang-yourself-op-de-huisartsenpost