De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers.
"Ik was slechts drie dagen in het ziekenhuis, maar de hele episode heeft me aan het denken gezet over de ervaring van de patiënt", zo zegt dr. David Oliver in The British Medical Journal.
"Ik besef dat ik niet bepaald een "mystery shopper" ben als ik op een acute medische afdeling ben opgenomen, aangezien ik er als arts al twee decennia werk en het meeste personeel ken. En inzicht in de terminologie en procedures neemt veel angst weg, hoewel inzicht niet altijd geruststellend is."
“Ten eerste, in elke open afdeling - gordijnen of niet - is het moeilijk om zoiets als vertrouwelijkheid te bewaren.
Ten tweede is het overgrote deel van je contacttijd als ziekenhuispatiënt met verpleegkundigen en zorgassistenten. Mijn eigen ervaringen waren geweldig, en terzijde, ze benadrukten echt hoezeer ons systeem afhankelijk is van personeel dat in het buitenland is opgeleid of uit etnische minderheden komt. Ons systeem zou verloren zijn zonder hen, en zij moeten meer respect krijgen.
Ten derde waren de artsen die ik in actie hoorde en zag met andere patiënten, allemaal zo ijverig, gewetensvol en geduldig dat ik er trots op was een collega te zijn.
Ten vierde leerde ik het belang van bezoekers. Toen ik naar een kamer verhuisde, kon mijn vrouw uren met mij doorbrengen en dat maakte voor ons beiden een enorm verschil.
Ten vijfde, hoewel ik niet echt geïnteresseerd was in eten, laat opgewarmd ziekenhuisvoedsel echt te wensen over en leek het slechter dan maaltijden uit dezelfde keuken die voor het personeel worden gemaakt.
Ten zesde, hoewel je druk bezig bent met ziek zijn en je zorgen maken, kan verveling een echt probleem zijn in het ziekenhuis zonder fatsoenlijke toegang tot media of Wi-Fi.
Ten slotte, als je het ziekenhuis verlaat en je je nog steeds slecht voelt, blijkt dat het niet zo gemakkelijk is om om te gaan met een heleboel onbekende technologie die je zelf moet instellen voor thuismonitoring, en er mogen geen veronderstellingen worden gemaakt, zelfs als de gebruiker redelijk vertrouwd is met technologie. Hoe eenvoudiger en gebruiksvriendelijker, hoe beter.
Ik beweer niet dat drie dagen in het ziekenhuis mij tot een expert-patiënt maakt, en ik ken medische collega's met langdurige aandoeningen of ernstige ziekten die weken, niet dagen, opgenomen zijn geweest in de NHS, en verschillende van hen zijn nooit thuisgekomen. Maar het zal zeker de manier veranderen waarop ik patiënten benader als ik aan de andere kant van de relatie sta.”
Meer lezen
https://www.bmj.com/content/380/bmj.p712