De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers.
Een studie van NSF leert dat de etikettering van voedingsproducten in België te wensen overlaat. Slechts 50% van de Belgische consumenten vindt dat de huidige etiketten voldoende informatie bevatten om een oordeelkundige keuze te kunnen maken.
Volgens een enquête uitgevoerd bij 1000 Belgen hechten de consumenten alsmaar meer belang aan heldere en duidelijke informatie over de voeding. 73% van de consumenten leest stelselmatig wat er op het etiket staat voor ze overgaan tot aankoop. In de leeftijdsgroep van 18-34 jaar is dat zelfs 83%. 75% zou graag meer informatie over allergenen hebben en 72% vindt dat er meer informatie op zou moeten staan over de procedés van voedseltransformatie.
Ook de duurzaamheid wordt een belangrijke parameter. Slechts 38% van de respondenten vindt dat de etiketten toereikende informatie bevatten over de duurzaamheid van de producten en 65% vindt dat een score die de milieu-impact weergeeft, nuttig zou zijn. Bijna de helft van de consumenten (47%) is bereid gemiddeld 10-12% meer te betalen voor producten met een vollediger en transparant etiket.
Fabrikanten, distributeurs en beleidsmensen zouden die informatie kunnen gebruiken om de etikettering te verbeteren. De consumenten verwachten dat de etiketten beter leesbaar zijn en informatie bevatten die belangrijk is voor de gezondheid en de omgeving. Ook zou de voedingssector meer aandacht moeten besteden aan de volksgezondheid en de duurzaamheid van voedingsproducten.
Referentie: persmededeling.