De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers.
Klassiek wordt aangenomen dat mensen met een polyhandicap “niet te evalueren” zijn, maar nu blijkt dat die mensen onvermoede leercapaciteiten hebben. Een groep heeft aangetoond dat een gepersonaliseerde training gebaseerd op oculometrie (eye tracking) bepaalde sociale en emotionele vaardigheden bij kinderen en adolescenten met een polyhandicap kan versterken.
Polyhandicap wordt gedefinieerd als een combinatie van ernstige motorische en intellectuele deficits, waardoor de communicatie beperkt blijft tot subtiele signalen zoals de blik en de mimiek. Negen jongeren van 7 tot 18 jaar hebben een individuele training gedurende een jaar gekregen (40-100 sessies) met educatieve videospelen die door de blik worden gecontroleerd en die specifiek zijn ontwikkeld met softwareprogramma’s zoals Gazeplay, Attention Eye en Le Jeu de l’Ascension de la Colline.
Resultaten: de visuele exploratie is bij alle proefpersonen verbeterd en tevens is minstens één van de onderzochte zes sociale en emotionele vaardigheden zoals gezamenlijke aandacht, herkennen van emoties en morele evaluatie verbeterd.
“Volgens onze studie moet het mogelijk zijn bepaalde sociale en emotionele vaardigheden bij die jongeren te versterken via een gepersonaliseerde, aangepaste training gebaseerd op eye tracking”, aldus Thalia Cavadini, eerste auteur van de studie.
Referentie: hier klikken om er meer over te vernemen.