De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers.
In het UMCG staan 27 snoepautomaten, verspreid over verschillende locaties.
Stuk voor stuk gevuld met flesjes water en mueslirepen, maar ook met ongezonde producten zoals gevulde koeken, chocolade en frisdrank.
12.000 keer kwam-ie hier in 2023 naar beneden vallen uit een snoepautomaat: het blikje Coca Cola Zero. Het maakt de frisdrank het meest verkochte product van vorig jaar. Op nummer 2 staat de Kinder Bueno, die ruim 11.000 keer werd verkocht. En op de derde plek eindigt een flesje Chaudfontaine mineraalwater, daar werd ruim 8.600 keer voor gekozen. Hoe het komt dat er twee ongezonde producten er met een gouden en een zilveren plak vandoor gaan, heeft volgens Alfons Veltens van de Facilitaire Dienst te maken met emotie-eten. ‘Onze warenautomaten zijn dag en nacht beschikbaar. Als iemand in het holst van de nacht noodgedwongen een bezoek aan het UMCG brengt, kan bijvoorbeeld een gevulde koek uit de automaat eventuele negatieve of verdrietige emoties dempen.’
Gezonde leefstijl is een steeds belangrijker onderdeel van onze patiëntenzorg. Zou het dan niet beter zijn als we alleen maar gezonden tussendoortjes in de snoepautomaten hebben? In hoeverre houd je rekening met de groep mensen die snakt naar comfort food? ‘We hebben het een paar jaar geleden geprobeerd, enkel gezonde tussendoortjes verkopen. Ze werden niet verkocht’, weet Jeroen Broks, stafadviseur binnen facilitaire services van Bouw & Facilitair. ‘Onwil vanuit ons is het dus niet. Maar omdat de houdbaarheidsdatum van deze verse producten veel sneller verstrijkt, moesten we in deze pilots heel veel eten en drinken weggooien. Pure voedselverspilling, en dat willen we natuurlijk ook niet. Dan moet je op zoek naar een gulden middenweg waar wél markt voor is.’
Meer lezen
https://nieuws.umcg.nl/w/snoep-verkopen-in-een-ziekenhuis-kan-dat-nog-wel-