De dagelijkse medische actualiteit voor Belgische artsen en apothekers.
Amerikaanse artsen probeerden het imposter-fenomeen bij coassistenten te beschrijven. De resultaten van hun bevindingen werden gepubliceerd in BMC Medical Education.
"In 2020 wierven we met behulp van uitnodigingen per e-mail een convenience sample van 28 interne geneeskunde coassistenten uit een opleidingsziekenhuis in Baltimore, Maryland om deel te nemen aan een verkennende kwalitatieve studie. In één-op-één interviews beschreven informanten hun ervaringen met het imposter-fenomeen tijdens hun opleiding. Met behulp van thematische analyse om betekenisvolle tekstsegmenten te identificeren, ontwikkelden de auteurs een coderingsraamwerk en identificeerden en verfijnden ze iteratief thema's. Informanten vulden de Clance Imposter Phenomenon Scale in”, aldus de onderzoekers.
Deelnemers beschreven gevoelens en gedachten met betrekking tot het imposter-fenomeen, de contexten waarin ze zich ontwikkelden en de impact op het leren. Het imposter-fenomeen heeft diepgaande effecten waaronder: krachtige en aanhoudende gevoelens van ontoereikendheid en gewoontegetrouwe vergelijkingen met anderen. Verschillende contexten die het imposter-fenomeen vorm gaven waren: veranderende rollen met toenemende verantwoordelijkheden, constante controle en een rigide medische hiërarchie. Het leren werd beïnvloed door verkeerde verwachtingen, problemen met het verwerken van feedback en mentale energie die werd gebruikt om de indruk te beheersen.
"IP is alomtegenwoordig binnen een medische opleiding en kan leiden tot afhaken. Aanpasbare aspecten van de leeromgeving, zoals starre hiërarchie en prestatiegerichtheid, kunnen helpen om IP bij coassistenten te verminderen", aldus de onderzoekers.
Meer lezen
https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-022-03982-8